U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. U gaat hiervoor naar het Publiekscentrum in het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Ook kinderen moeten voor hun aanvraag zelf naar het gemeentehuis komen. Tot 12 jaar hebben ze toestemming voor de aanvraag nodig. Hieronder leest u meer hierover. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen. Identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder zijn 10 jaar geldig. Personen jonger dan 18 jaar krijgen een identiteitskaart die 5 jaar geldig is.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken? U kunt dat hieronder doen, bepaal daarbij zelf de dag en het tijdstip.

Maak direct online een afspraak

ID kaart

Meenemen

  • Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die u heeft (ook verlopen documenten en buitenlandse reisdocumenten).
  • Een geschikte pasfoto. Let op de geldende eisen(externe link). De pasfoto mag maximaal 6 maanden oud zijn.
  • Pinpas of contant geld. U betaalt het identiteitsbewijs direct bij de aanvraag.
  • Heeft u kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen? Neem dan de brief die u hierover heeft ontvangen mee. Mogelijk komt u in aanmerking voor een gratis identiteitskaart.
  • Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig van alle mensen die het gezag over het kind hebben. Meestal zijn dit de ouders. U kunt de toestemming online regelen met DigiD. Liever op papier? Download dan hieronder de toestemmingsverklaring als PDF en neem deze mee naar uw afspraak. Vergeet niet de legitimatiebewijzen (geen kopie!) van de gezaghouder(s) mee te nemen! 

Kosten

SoortPrijs
Identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder€ 70,00
Identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder met spoedaanvraag€ 123,00
Identiteitskaart voor personen tot en met 17 jaar€ 37,50
Identiteitskaart voor personen tot en met 17 jaar met spoedaanvraag€ 90,50

Bijzonderheden

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. U kunt de identiteitskaart dan binnen 2 werkdagen ophalen. Bent u uw oude identiteitskaart kwijt? Dan is een spoedaanvraag soms niet mogelijk.

Kwijt of gestolen

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is deze gestolen? U hoeft niet meer eerst aangifte te doen bij de politie. Maak een afspraak bij het Publiekscentrum om langs te komen en een nieuw document aan te vragen. Heeft u het vermiste paspoort destijds in een andere gemeente dan Opsterland aangevraagd? Meld dit dan telefonisch voordat u langskomt, zodat wij informatie uit de andere gemeente kunnen opvragen. Is er een vermoeden van misbruik? Dan wordt de politie ingeschakeld. Misbruik wordt streng aangepakt!

Identificatieplicht

In sommige gevallen bent u verplicht zich te identificeren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Lees meer over de identificatieplicht op de website van de Rijksoverheid(externe link).  

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland