Door vroegsignalering hebben wij financiële problemen eerder in beeld. De gemeente werkt samen met verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en waterbedrijven. Sinds 1 januari 2021 zijn dit afspraken in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS).

Heeft u een betalingsachterstand van bijvoorbeeld uw zorgpremie? Dan moet de zorgverzekeraar eerst zelf contact met u opnemen om een betalingsregeling te treffen. Blijft de achterstand bestaan of wordt deze alleen maar groter? Dan krijgt de gemeente een melding.

Samen zoeken naar een oplossing

Binnen vier weken nadat wij zo’n melding hebben gekregen, nemen wij contact met u op. Dat doen we door u een brief te sturen, u te bellen of bij u langs te gaan. We vragen u of we u kunnen helpen. Gaat u daarmee akkoord? Dan geven we dat door aan de instantie waar u de betalingsachterstand heeft. Zij stellen vervolgens de incasso uit met 28 dagen. Daarna kijken we samen hoe we de betalingsachterstand het beste kunnen oplossen.

Geldzorgen? Vraag hulp

Geldzorgen of een betalingsachterstand kunnen grote druk, schaamte en stress geven. Hulp vragen bij geldzorgen is vaak lastig. Ondertussen groeit de schuld en ook de stress. Heel vaak ontstaan er dan ook problemen op andere vlakken. Maar weet dat u niet de enige bent. Eén op de drie Nederlanders heeft geldzorgen. In het Gebiedsteam kunnen budgetcoaches u gratis helpen. Samen met u kijken we hoe we uw geldzorgen kunnen oplossen.
 

Het Gebiedsteam

Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met het Gebiedsteam. We zijn elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.30. U kunt ook een e-mail sturen naar: gebiedsteam@opsterland.nl.

Hebt u gevonden wat u zocht?

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Gebiedsteam

Gemeente Opsterland