Dit is een telefonisch netwerk van inwoners en medewerkers van bedrijven uit de gemeente. De centralist van de meldkamer van de politie start een Burgernetactie op, na een melding van bijvoorbeeld een inbraak of vermist kind.

Op basis van een goed signalement krijgen Burgernetdeelnemers een gesproken bericht via de app een bericht. Gewoon vanuit de eigen woning, op straat of vanaf de werkplek. Zo helpt u direct bij de opsporing van bijvoorbeeld dader(s), een voertuig of een vermist kind.

Waarom Burgernet?

Wonen en leven in een veilige omgeving: dat vindt u toch ook belangrijk? De gemeente en politie werken dagelijks aan de veiligheid op straat. In uw eigen buurt kunt u zelf ook veel doen om uw leefomgeving prettig te houden. Veel mensen doen dit al: door een praatje te maken of door de eigen straat schoon te houden. De gemeente en politie werken graag nog beter samen met de bewoners. Daarom is er Burgernet. Door uw ogen en oren te gebruiken, helpt u direct uw leefomgeving veiliger te maken.

Wanneer wordt Burgernet ingezet?

Bij dringende zaken, waarbij een duidelijk signalement beschikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • diefstal of inbraak;
  • doorrijden na een aanrijding;
  • tasjesroof;
  • geweld;
  • vermiste personen.

 

Aanmelden voor Burgernet

Aanmelding kan op twee manieren:

Zo kunt u met uw smartphone altijd en overal meehelpen bij het opsporen van verdachte of vermiste personen. Voor het gebruik van de app maakt het niet uit of u wel of geen deelnemer bent van Burgernet. 

Op het moment dat er een Burgernetactie is in het gebied waar u zich op dat moment vindt, krijgt u een actiebericht. Met informatie over Burgernetacties kunt u bellen met het gratis alarmnummer 112. Er worden geen locatiegegevens van Burgernetapp-gebruikers bijgehouden.

Meer informatie 

Heeft u nog vragen? 

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland