Raadsadviseur / plaatsvervangend griffier

HBO I Schaal 10 I onbepaalde tijd I 32-36 uur 

Om negen uur stap je het gemeentehuis binnen en vraag je de griffiemedewerker of er nog bijzonderheden zijn. Er blijken schriftelijke vragen binnen te zijn gekomen, maar je twijfelt of dit echt is wat het raadslid wil weten – straks maar even bellen. Terwijl je de raadsvoorstellen doorneemt voor het overdrachtsoverleg, vraagt een collega je hoe hij de raad het beste kan betrekken bij zijn dossier. Dat geeft energie: meedenken én adviseren.

‘s Middags bespreek je samen met de griffier de informatieavond van gisteren en werk je de acties uit. Daarna bereid je de commissievergadering voor en stem je kort af met de voorzitter. Voor het avondprogramma ga je met collega’s een frisse wandeling maken en samen eten. Tijdens de vergadering ondersteun je de voorzitter, adviseer je raadsleden en denk je actief mee over de besluiten. Als de bodes het gebouw afsluiten, loop je met hen naar buiten – moe maar voldaan, en benieuwd wat morgen brengt.

Wat ga je doen?

Als raadsadviseur werk je in een klein, hecht team: de griffie bestaat uit een griffiemedewerker, de griffier en jij. Samen zorgen jullie ervoor dat de raad goed zijn werk kan doen. Jij bent de sparringpartner van zowel de griffier als de griffiemedewerker en ondersteunt raadsleden met advies over moties, amendementen en andere raadsinstrumenten – én over hoe die strategisch kunnen worden ingezet.

Je bereidt vergaderingen voor, zorgt dat alles soepel verloopt en werkt de besluiten zorgvuldig uit. Ook ben je secretaris van bijvoorbeeld de auditcommissie. Daarnaast adviseer je beleidsmedewerkers over hoe en wanneer de raad betrokken moet worden bij hun dossiers. Inwoners die met de raad in gesprek willen, weten jou te vinden, en jij helpt hen op weg. Bij afwezigheid van de griffier ondersteun je de burgemeester en de raadsleden tijdens de raadsvergadering.

Verder denk je mee over hoe de griffie en de raad hun processen slimmer en beter kunnen organiseren. En natuurlijk zorg je voor de praktische én inhoudelijke organisatie van werkbezoeken, informatiebijeenkomsten en andere activiteiten die de raad dichter bij inwoners en partners brengen. 

Dit bieden we jou

  • Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden; een mooi salaris volgens schaal 10 van de cao gemeenten (max.€ 5.519,- bruto per maand bij een fulltime dienstverband) een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%, reiskostenvergoeding, een pensioenregeling via ABP en korting op diverse verzekeringen.
  • Een afwisselende baan: het ene moment ben je bezig met de advisering aan raadsleden, het andere moment ben je bezig met een grote uitzoekklus of het voorbereiden van een vergadering.
  • Volop kansen om te ontwikkelen via opleidingen, cursussen en workshops.
  • Ruimte voor jouw ideeën; als jij denkt dat het anders kan staan we daarvoor open.
  • Uitstekende werk-/privébalans; je krijgt van ons een laptop en een mobiele telefoon, zodat je zowel thuis als op kantoor kunt werken.
    • Aandacht voor jouw vitaliteit; deelname aan ons vitaliteitsprogramma, jaarlijks meerdere activiteiten met de hele organisatie en het team en een gezellig werkcafé!
    • Een gemeenteraad met straks 23 raadsleden die op de inhoud debatteren en persoonlijk goed met elkaar optrekken.
    • Een griffie die midden in de organisatie staat en toch zelfstandig werkt. 

Wie ben jij?

We zijn allemaal anders en dat is mooi. Dat maakt dat we samen veel meer bereiken dan alleen. Toch hebben we bij de griffie een aantal dezelfde kenmerken. Herken jij jezelf hierin? 

  • Je voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke en ambtelijke omgeving.
  • Je combineert strategisch inzicht met praktische daadkracht.
  • Je houdt overzicht en pakt aan.
  • Je laat je niet van de wijs brengen als dingen opeens anders gaan dan je van tevoren bedacht had.
  • Je werkt zelfstandig als onderdeel van een team.
  • Je schrijft helder en maakt ingewikkelde onderwerpen begrijpelijk voor anderen.
  • Je bent initiatiefrijk, waarbij je je bewust bent van de verantwoordelijkheden van anderen.
  • Je bent flexibel in werktijd en bereikbaarheid. Gemiddeld één avond per week werken hoort bij de functie.
  • Je hebt een open mind en staat open voor andere manieren van denken en doen. 

Dit zijn wij

Wij zijn trots op onze gemeente met meer dan 30.000 inwoners, 16 dorpen en veel groen. Iedere dag zetten wij ons in voor onze mensen en bedrijven. We openen deuren naar nieuwe manieren van doen en kijken verder dan onze landschappen rijken. Ons motto? Het kan wél. 

Werken voor Opsterland betekent werken met 250+ enthousiaste en gezellige collega’s. Een goede werksfeer, aan humor geen gebrek, belangstelling voor elkaar en een high five voor een slimme oplossing. We staan open voor iedereen. En bij ons mag je zijn wie je bent. Je krijgt de ruimte om je werk in te richten zoals bij jou past. We vinden jouw ontwikkeling belangrijk en dragen daar graag aan bij. En we moedigen je aan om op avontuur te gaan. Opsterland geeft je de ruimte, pak jij ‘m? 

Heb je vragen?

Laat het weten! Ik ben Laura Meijer (griffier) en mijn telefoonnummer is 06-26164869. Je mag me ook een WhatsAppbericht sturen. Elkaar ontmoeten en samen een bakje koffie drinken kan ook! 

Enthousiast geworden?

Laat zien wie je bent en solliciteer! Wie weet wordt dit het begin van een mooi avontuur. Benader ons op een manier die bij jou past. Dit mag met een brief en cv, een sollicitatievideo of op een andere manier. Wij laten ons graag verrassen! Jouw reactie is welkom tot en met 26 oktober. 

De sollicitatiegesprekken staan gepland op vrijdag 31 oktober.

Solliciteer
 

Andere vacatures

Kijk voor alle vacatures op

www.werkeninfriesland.nl

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland