Medewerker Burgerzaken & Klantcontact

MBO4 I €3.980,- I jaarcontract met uitzicht op vast I 28-32 uur 

Na een stevige kop koffie en even kort bijpraten met een collega ben je klaar om de dag te starten. Vandaag begin je met burgerzaken. Eerst help je een trotse vader met de geboorte van zijn dochter. Daarna een ouder echtpaar bij de aanvraag van een nieuw paspoort. Doelgericht en gestructureerd voer je de bijbehorende administratie uit, terwijl je tegelijkertijd de verbinding met de inwoners houdt. 

’s Middags verschuift je focus naar de telefoon. Je pakt elke oproep met enthousiasme op en geeft helder antwoord op uiteenlopende vragen. De meeste klanten kan je direct verder helpen en dat voelt goed.

Wat ga je doen?

Als medewerker in het publiekscentrum ben jij een ware schakel tussen de klant en de organisatie. Met vastberadenheid en een glimlach beweeg jij je moeiteloos tussen het verstrekken van informatie en het oplossen van vragen. Het gaat niet om oppervlakkige antwoorden, maar om écht doorvragen en de klant meteen verder helpen. Jij weet precies hoe je een goede balans vindt tussen persoonlijk contact en efficiëntie.

Elke dag is anders in deze veelzijdige functie. Jij pakt aan de balie uiteenlopende taken op: van aanvragen voor rijbewijzen en paspoorten, tot het registreren van verhuizingen, geboortes en overlijdens. Aan de telefoon beantwoord je diverse vragen, van openbare orde tot belastingen. Daarbij zie je het als de uitdaging om zoveel mogelijk vragen direct zelf af te kunnen handelen. Samen met je collega’s voer je daarnaast administratieve handelingen uit, signaleer je veranderingen en verbetermogelijkheden en voer je klantgegevens in.

De functie is heel breed: naast telefonie, de receptie en de balie, wordt er ook van jou verwacht dat je een specifiek aandachtsgebied op je neemt, zoals bijvoorbeeld adresonderzoek. Jij denkt graag actief mee over verbeteringen en hoe het team en de organisatie samen kunnen groeien en neemt daar op momenten tussendoor dat hier ruimte voor is, ook het initiatief voor. In jouw functie is er daardoor altijd afwisseling en dat maakt het voor jou juist zo interessant. 

Dit bieden we jou

  • Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden; een mooi salaris volgens schaal 7 van de cao gemeenten (max.             € 3.980,-  bruto per maand bij 36 uur per week) een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%, reiskostenvergoeding woon-werkverkeer, een pensioenregeling via ABP en korting op diverse verzekeringen.
  • Een afwisselende baan; de ene dag ben je druk bezig met de aanvragen van (reis)documenten en de andere dag ben je telefonisch bezig om de klant te helpen bij het vinden van een passende oplossing.
  • Volop ontwikkelkansen via opleidingen, cursussen en workshops.
  • Een goede werksfeer; iedere ochtend word je vriendelijk begroet door je collega’s en aan humor ontbreekt het hier zeker niet.
  • Ruimte voor jouw ideeën; als jij denkt dat het anders kan staan we daarvoor open.
  • Aandacht voor jouw vitaliteit; deelname aan ons vitaliteitsprogramma, jaarlijks meerdere activiteiten met de hele organisatie en het team en een gezellig en gezond werkcafé!

Wie ben jij?

We zijn allemaal anders en dat is mooi. Dat maakt dat we samen veel meer bereiken dan alleen. Tóch hebben al onze medewerkers van het publiekscentrum een aantal dezelfde kenmerken. Herken jij jezelf hierin?

  • Je hebt ervaring met het telefonisch klantcontact, bijvoorbeeld in een KCC, en voelt je helemaal op je plek in een rol waarin je veel met mensen schakelt.
  • Je vindt klantvriendelijkheid zeer belangrijk en hebt een dienstverlenende instelling.
  • Je bent gewend te schakelen in werkzaamheden en tussen systemen en bent niet bang voor verandering.
  • Je ziet altijd kansen om verder te verbeteren en pakt met enthousiasme extra taken op.
  • Je hebt kennis van wet- en regelgeving op het gebied van burgerzaken.
  • Je houdt je moeiteloos staande in een team waar continu verschuivingen plaatsvinden en schakelt flexibel mee waar nodig.

Dit zijn wij

Wij zijn trots op onze gemeente met meer dan 30.000 inwoners, 16 dorpen en veel groen. Iedere dag zetten wij ons in voor onze mensen en bedrijven. We openen deuren naar nieuwe manieren van doen en kijken verder dan onze landschappen reiken. Ons motto? Het kan wèl. 

Werken voor Opsterland betekent werken met 250+ enthousiaste en gezellige collega’s. Een goede werksfeer, aan humor geen gebrek, belangstelling voor elkaar en een high five voor een slimme oplossing. We staan open voor iedereen. En bij ons mag je zijn wie je bent. Je krijgt de ruimte om je werk in te richten zoals bij jou past. We vinden jouw ontwikkeling belangrijk en dragen daar graag aan bij. En we moedigen je aan om op avontuur te gaan. Opsterland geeft je de ruimte, pak jij ‘m?

Heb je vragen?

Laat het weten! Ik ben Dian Hagénus (teammanager Dienstverlening) en mijn telefoonnummer is 06 - 30 58 97 68. Je mag me ook een WhatsAppbericht sturen. 

Elkaar ontmoeten?

Heb je nog vragen of wil je eerst even oriënteren? Dan is dit dé kans om toekomstige collega’s te ontmoeten, sfeer te proeven en alles te ontdekken over de functie. Kom langs bij onze ‘Meet & Greet’ op 23 of 24 september van 17.00 tot 18.00 uur op het Gemeentehuis in Beetsterzwaag. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar dian.hagenus@opsterland.nl

Enthousiast geworden?

Laat zien wie je bent en solliciteer! Wie weet wordt dit het begin van een mooi avontuur. Benader ons op een manier die bij jou past. Dit mag met een brief en cv, een sollicitatievideo of op een andere manier. Wij laten ons graag verrassen! Jouw reactie is welkom tot en met 5 oktober 2025.

Solliciteer

Andere vacatures

Kijk voor alle vacatures op

www.werkeninfriesland.nl

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland