Wat u moet betalen staat op de jaarlijkse aanslag. De gemeente verstuurt de aanslag elk jaar vanaf februari. 

Automatisch incasso

Automatische incasso is de eenvoudigste manier om te betalen. U hoeft dan zelf niets te doen; we schrijven het geld automatisch van uw rekening. Bovendien betaalt u niet in één keer, maar verspreid over het jaar (maximaal 10 termijnen). U kunt dit regelen door ons een machtiging te geven.

De automatische incasso vindt plaats op iedere laatste dag van de maand. Zorg ervoor dat er dan genoeg geld op uw rekening staat.

Wanneer de incasso twee keer mislukt dan komt deze te vervallen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren doordat er op het moment van afschrijven niet genoeg geld op de rekening stond of omdat u de automatische incasso zelf terug haalt. Het openstaande bedrag moet op dat moment vóór de laatste vervaldatum betaald zijn (of als deze al is verstreken per direct).

Vertrekt u uit de gemeente? Dan wordt de incasso automatisch stopgezet na de laatste termijn.

Betalingsregeling

Wilt u geen automatische incasso? Vraag dan een betalingsregeling aan. Let hierbij wel op dat deze minder termijnen heeft. U moet dan zelf iedere maand het bedrag over maken.

U kunt een betalingsregeling aanvragen bij het team invordering van de gemeente via (0512) 386 222 of invordering@owo-gemeenten.nl.

Hoe werkt het?

Of u een betalingsregeling krijgt, hangt af van uw financiële situatie. Die bepaalt ook hoe de betalingsregeling eruit ziet en onder welke voorwaarden u de regeling krijgt. U krijgt alleen een betalingsregeling als u de gemeentelijke belastingen nu niet kunt betalen, maar later wel.

Kan je de gemeentelijke belastingen niet betalen vanwege uw inkomen? Dan heeft u misschien recht op kwijtschelding. Lees hier meer informatie over kwijtschelding.

Veel gestelde vragen belastingaanslag betalen

  • Kan ik met automatische incasso betalen?

Ja dat kan, vul hiervoor het formulier 'Automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen' in (bovenaan deze pagina onder het kopje 'Direct regelen'). Heeft u geen beschikking over DigiD? Dan kunt u het formulier ophalen bij het Publiekscentrum. Is dit beslist niet mogelijk? Dan kunnen we het formulier ook toesturen.

  • Ik wil graag mijn aanslag met automatische incasso in 1 keer betalen, kan dat?

Ja dat kan, maar niet via automatische incasso. U dient dan zelf het bedrag in één keer over te maken naar het bankrekeningnummer NL51 BNGH 0285163043 ten name van de gemeente Opsterland. Vergeet niet het aanslagnummer te vermelden. Het saldo is dan € 0,00, wij hebben dan niets meer te incasseren. U mag de machtiging intrekken of laten staan voor de volgende aanslag. Misschien wilt u dan wel weer in termijnen betalen.

  • Ik wil een automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen, kan dat?

Ja dat kan, vul hiervoor het formulier 'Automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen' in (bovenaan deze pagina onder het kopje 'Direct regelen'). Heeft u geen beschikking over DigiD? Dan kunt u het formulier ophalen bij het Publiekscentrum. Is dit beslist niet mogelijk? Dan kunnen we het formulier ook toesturen.

Als u uw machtiging stopt geldt een kortere betalingstermijn, u moet zelf het aanslagbedrag binnen 3 maanden na de aanslag voldoen voor 31 mei. Bij incasso is de laatste vervaldatum 31 december.

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland