Ben jij een sociale en betrokken strategisch adviseur? Wil je werken aan vraagstukken over klimaat en leefomgeving vanuit een zelfstandige functie in een omgeving waar jouw expertise zeer wordt gewaardeerd? Dan zoeken wij jou! 

Alle ruimte en beweging in Opsterland

Opsterland, een prachtige gemeente, waar je in het unieke cultuurlandschap de 16 bruisende en karakteristieke dorpen en de uitgestrekte natuur vindt. Samen met de dorpen, de mensen die er wonen en werken en samen met en onze collega’s zorgen wij ervoor dat Opsterland een prettige gemeente is.

We investeren daarom in de kwaliteit van onze organisatie. We geven uiting aan grote woorden als daadkracht en slagvaardigheid om te doen wat echt nodig is voor de dorpen en de mensen die er wonen en werken. En dat doen we bij voorkeur samen met hen.

Het Ruimtelijk Domein houdt zich in de meest brede zin bezig met de inrichting van de ruimte in gemeente Opsterland. Dat betreft werkzaamheden voor de disciplines ruimtelijke ordening,  landschap, wonen,  milieu & duurzaamheid, economische zaken en integrale strategische advisering. Omdat het team door recente groei te groot is geworden wordt het opgeknipt in de teams Wonen & Werken en Klimaat & Leefomgeving. De huidige strategische adviseur gaat zich richten op Wonen & Werken. Voor Klimaat & Leefomgeving zijn wij daarom op zoek naar een:

strategisch adviseur Klimaat en Leefomgeving 32-36 uur

Waar we jou voor nodig hebben

Er verandert veel om ons heen, in Opsterland krijgen we in een steeds hoger tempo met veranderingen te maken. Dit geldt ook voor de beleidsvelden gerelateerd aan klimaat en leefomgeving, zoals de stikstofproblematiek, energietransitie, klimaatadaptatie, landschap, biodiversiteit en de circulaire economie. Goede afstemming is nodig en dat doe jij van nature. Je hebt daarbij oog voor de samenhang met de andere ruimtelijk beleidsvelden en opgaven. Bijvoorbeeld met de strategisch adviseur Wonen & Werken en met collega’s uit het sociaal domein en met fysiek beheer.

Je hebt interesse in de ontwikkelingen op het gebied van bestuur en organisatie en sluit daar, vanuit jouw taakveld, op aan. Die interesse heb je nodig om ondersteuning en advies te kunnen geven op complexe vraagstukken aan de raad, het college en het management. Jouw strategische adviezen zijn richtinggevend voor de ontwikkeling van klimaat & leefomgeving binnen het ruimtelijk domein.

Het team Klimaat & Leefomgeving

Je wordt onderdeel van het nieuwe team Klimaat & Leefomgeving. Het team levert ondersteuning en advies voor zowel algemene beleidsdoelstellingen en visies van de gemeente zelf, als voor de diverse programma’s en projecten. Voor het realiseren van de doelstellingen wordt intensief samengewerkt met diverse stakeholders uit het werkveld als bijv. provincie, gemeenten, belangenverenigingen, energiecoöperaties enz.

De inhoud van je werk

  • Voor de afdeling ben jij de senior vraagbaak voor complexe en integrale dossiers. Je adviseert zowel op de inhoud als op het proces. Vraagstukken breng je gemakkelijk terug tot hun essentie.
  • Je bent bestuurlijk sensitief en omgevingsbewust; je hebt oog voor bestuurlijk draagvlak en acceptatie, voor communicatie en participatie.
  • Met je advies (gevraagd en ongevraagd) vertaal je complexe materie in heldere strategieën voor college, management en medewerkers.
  • Waar het gaat om verschillende netwerken van samenwerkingspartners adviseer je college, management en organisatie en je vertegenwoordigt daarin de belangen van de gemeente. Je zorgt daarmee voor samenwerking, afstemming en verbinding tussen beleid en uitvoering in de samenwerkingsketens.
  • Je coördineert de teambijdragen aan jaarstukken en begroting en bewaakt daarin de samenhang en afstemming tussen de verschillende beleidsterreinen van de afdeling.
  • Je volgt de strategische in- en externe ontwikkelingen in het brede omgevingsdomein, en neemt het voortouw waar nodig.
  • Je bent sparringpartner voor college, management en organisatie, in samenspel en tegenspel.

Dit breng je mee

  • Hbo+/wo werk- en denkniveau en in ieder geval een afgeronde hbo-opleiding.
  • Een gedegen kennis van voor deze functie relevante beleidsvelden en maatschappelijke thema’s.
  • Ervaring in een politiek/bestuurlijke omgeving, is een pré maar geen randvoorwaarde.
  • Een onafhankelijk blik en een zakelijke nuchtere manier van adviseren.
  • Je daadkracht zorgt ervoor dat je mensen verbindt en enthousiasmeert. Dat doe je vanuit vertrouwen.
  • Onderscheidende communicatie, zowel mondeling als schriftelijk en je kunt dat op meerdere niveaus.
  • Ambassadeurschap voor Opsterland zodat je in de verschillende in- en externe netwerken de belangen van de gemeente weet te verwoorden en uit te dragen.

Dit kun je van ons verwachten

  • Een superleuke uitdagende en dynamische functie waarin we je kansen bieden jezelf verder te ontwikkelen. We investeren graag in jouw persoonlijke ontwikkeling met bijvoorbeeld diverse opleidings- en trainingsmogelijkheden. Je ideeën en initiatieven worden op prijs gesteld en je krijgt ruimte en vertrouwen om deze vorm te geven.
  • Het werken bij gemeente Opsterland is uniek en veelzijdig en daar zetten we uiteraard iets tegenover. Naast salaris, hebben we binnen de gemeente een vrij besteedbaar budget: je Individueel Keuze Budget (IKB). Het IKB is in totaal 17,05% van je salaris. Dit geld kun je inzetten voor bijvoorbeeld extra vrije dagen of de aanschaf van een fiets.
  • Afhankelijk van opleiding en ervaring bedraagt het brutosalaris maximaal € 5.736,- per maand (functieschaal 11) bij een fulltime dienstverband.
  • Daarnaast bieden we jou een laptop van de zaak, mobiele telefoon, korting op diverse verzekeringen en de opbouw van keuzepensioen bij ABP pensioenfonds.
  • We hebben flexibele werkuren en thuiswerken mag al ben je ook regelmatig op kantoor. In overleg met je collega’s kun je privé en werk goed combineren.
  • Een arbeidsovereenkomst van een jaar en wanneer we een match zijn, wordt deze omgezet in een vaste overeenkomst.

Informatie en sollicitatie

Voor vragen over de inhoud van de functie bel je met teammanager Oeds Holthuis via 06 23 36 04 82. Gaat je vraag over de procedure? Neem dan contact op met HRM adviseur Wim van Geel via 06 83 70 19 98. Reageren kan via onderstaande sollicitatieknop.

Delen van de vacature wordt op prijs gesteld, maar acquisitie niet.

Wil je meer weten?

Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:
Oeds Holthuis

oeds.holthuis@opsterland.nl

Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :
Wim van Geel HR adviseur
0512-386251
wim.van.geel@opsterland.nl

Andere vacatures

Kijk voor alle vacatures op

www.werkeninfriesland.nl(externe link)

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland