Opsterland, een prachtige gemeente, waar je behalve de 16 bruisende en karakteristieke dorpen uitgestrekte natuur vindt. Grasland, heide, de bekende Zeven Wouden en veengebieden worden er doorkruist door kanalen. Samen met de dorpen, plaatselijke belangen en onze collega’s zorgen wij ervoor dat Opsterland een prettige gemeente is om te wonen, werken en te verblijven.

We investeren in de kwaliteit van de eigen organisatie. Een slagvaardige organisatie die doet wat echt nodig is voor de dorpen en inwoners. In Opsterland willen we graag samen met anderen onze doelen bereiken. Wij verbinden. Niet alleen binnen de organisatie, maar vooral naar de samenleving. Wij luisteren en doen mee. Wij werken preventief en vraaggericht. Wij zijn zichtbaar voor de inwoners en wij zijn flexibel. Samen bouwen we aan onze netwerksamenleving, binnen Opsterland en daarbuiten.

Wil jij als consulent schuldhulpverlening/budgetcoach hieraan jouw bijdrage leveren? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Consulent schuldhulpverlening/Budgetcoach (28 uur per week)

In Opsterland  willen we dat iedere inwoner meetelt en meedoet. Ieder op zijn manier en binnen zijn eigen mogelijkheden. Wij gaan uit van wat de inwoner nodig heeft. We vinden een sterke sociale samenleving een belangrijke basis om dit te kunnen bereiken.                               

Als consulent schuldhulpverlening/budgetcoach maak je deel uit van het gebiedsteam, waar inwoners terecht kunnen met vragen op het gebied van informatie en advies, ondersteuning en zorg.
Het gebiedsteam bestaat uit medewerkers van verschillende disciplines. Zij werken integraal binnen het brede sociale domein en zijn het gezicht naar de dorpen.
De medewerkers benutten de eigen kracht in de samenleving om inwoners (opnieuw) perspectief te bieden op een gezonde, veilige leefomgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.

Je rol

Je ondersteunt inwoners van onze gemeente bij beginnende betalingsachterstanden en het oplossen van schulden. Je werkwijze is erop gericht om schulden zo vroeg mogelijk te signaleren en zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast adviseer je de inwoner hoe nieuwe schulden voorkomen kunnen worden. Door preventief te werken willen we de instroom van schuldregelingen verminderen.

Je werkzaamheden

  • Budgetadvies geven aan inwoners, voorlichting geven over voorzieningen die het inkomen kunnen verruimen.
  • Uitvoering van de wettelijke taak van vroegsignalering van schulden: contact opnemen met  inwoners en ketenpartners om, in een zo vroeg mogelijk stadium, hulp te bieden.
  • Je verwijst inwoners die extra hulp nodig hebben door naar organisaties die inkomensbeheer of schuldregelingen verzorgen.
  • Beslissen of een inwoner toetreedt tot de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en je bewaakt de voortgang van dit traject.
  • Je stimuleert en faciliteert inwoners om (weer) hun verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen financiën.   
  • Je hebt casusregie bij enkelvoudige problematiek. Bij meervoudige problematiek betrek je zo nodig collega’s van andere disciplines.
  • Samen met de inwoner stel je, conform de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, een plan van aanpak op. Ook ondersteun je inwoners bij de uitvoering van hun plan.
  • Je onderhoudt contact en werkt samen met ketenpartners zoals woningcorporaties, vrijwilligersorganisaties en bewindvoerders.
  • Tijdens en na afronding van de schuldhulpverlening zet je in op nazorg zodat de inwoners in de toekomst schuldenvrij blijven.
  • Je houdt de specialistische kennis in het team op peil en je neemt deel aan casuïstiek overleg.
  • Bijdrage leveren aan het uitvoeringsplan preventie zodat gezond financieel gedrag vergroot wordt.

Je neemt mee

  • Een afgeronde hbo opleiding (bijvoorbeeld sph of mwd).
  • Meerjarige relevante werkervaring op het gebied van schuldhulpverlening en budgetcoaching.
  • Kennis op het gebied van wet- en regelgeving Sociaal Domein, specifiek over de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en de gedragscode schuldregeling NVVK.
  • Heb je ervaring in het begeleiden van nieuwkomers met schuldenproblematiek, dan is dat een pré.
  • Vaardigheid om waar mogelijk het netwerk te betrekken bij het ondersteunen van de inwoner.
  • Herkennen van psychosociale problemen, problemen rond de woonsituatie, gezondheid, verslaving en de gezinssituatie.
  • Goede inschatting  kunnen maken voor op- en afschalen.
  • Kennis van de sociale kaart in de regio.
  • Bijdrage kunnen leveren aan de doorontwikkeling van de budgetcoaching en schuldhulpverlening
  • Zelfstandig kunnen rapporteren in de beschikbare systemen.

Je competenties

Zelfstandigheid, de vaardigheid om proactief te netwerken, creativiteit, kansen zien en die weten te benutten, communicatieve vaardigheid, sensitiviteit, integriteit, besluitvaardigheid en grenzen stellen.

Wat wij je bieden

Een superleuke uitdagende en dynamische functie waarin we jou kansen bieden jezelf verder te ontwikkelen. We investeren graag in jouw persoonlijke ontwikkeling met bijvoorbeeld diverse opleidings- en trainingsmogelijkheden. Je ideeën en initiatieven worden op prijs gesteld en je krijgt ruimte en vertrouwen om deze vorm te geven.


Afhankelijk van opleiding en ervaring bedraagt het brutosalaris maximaal € 4.537,- bruto per maand (functieschaal 9) bij een fulltime dienstverband, exclusief 17,05 % Individueel Keuzebudget. Daarnaast bieden we jou een laptop, mobiele telefoon, korting op diverse verzekeringen en de opbouw van keuzepensioen bij ABP pensioenfonds.

Het dienstverband zal in eerste instantie zijn voor de duur van een jaar, bij gebleken geschiktheid wordt dit omgezet naar een vaste arbeidsovereenkomst.

Informatie en sollicitatie

Voor informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Saskia Mattern, teammanager (tel. 06-82060448). Heb je vragen over de procedure, neem dan contact op met Jaap Atsma, HR adviseur (06-57830557).

Sollicitaties zijn welkom tot en met 13 november 2023 en kun je richten aan het college van Burgemeester en wethouders van gemeente Opsterland.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. 

Solliciteren kan via Werkeninfriesland. Klik hier voor meer informatie. (externe link)


Wil je meer weten?

Voor verdere informatie over de functie kun je terecht bij:

  • Saskia Mattern Teamleider Gebiedsteam
  • 0512-386347
  • saskia.mattern@opsterland.nl

Voor informatie over sollicitatieprocedure en de rechtspositie kun je terecht bij :

  • Jaap Atsma
  • jaap.atsma@opsterland.nl

Andere vacatures

Kijk voor alle vacatures op

www.werkeninfriesland.nl(externe link)

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland