De wereld krijgt in een steeds hoger tempo te maken met veranderingen. Geen organisatie of bedrijf kan daar alleen op inspelen. Ook de overheid heeft niet meer de sturende en bepalende rol van vroeger en werkt steeds meer – vaak in tijdelijke samenwerkingsverbanden en buiten de reguliere lijnstructuur - samen met diverse partijen aan uitdagende opgaven. Vanwege de vele ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente zijn wij daarom op zoek naar een Accountmanager/Adviseur Wonen en Ontwikkelinititieven

Alle ruimte en beweging in Opsterland

Opsterland, een prachtige gemeente, waar je behalve de 16 bruisende en karakteristieke dorpen uitgestrekte natuur vindt. Grasland, heide, de bekende Zeven Wouden en veengebieden worden er doorkruist door kanalen. Samen met de dorpen, plaatselijke belangen en onze collega’s zorgen wij ervoor dat Opsterland een prettige gemeente is om te wonen, werken en te verblijven.

We investeren in de kwaliteit van de eigen organisatie. Een slagvaardige organisatie die doet wat echt nodig is voor de dorpen, inwoners, bedrijven en maatschappelijk organisaties. In Opsterland willen we graag samen met anderen onze doelen bereiken.
 

Het team Ontwikkeling Ruimtelijk Domein houdt zich in de meest brede zin bezig met de inrichting van de ruimte in gemeente Opsterland. Hierbij zijn de disciplines ruimtelijke ordening, landschap, wonen,  milieu & duurzaamheid, economische zaken en integrale strategische advisering vertegenwoordigd. Wij zetten ons dagelijks met plezier in voor woningbouw en bedrijventerreinen. Het team levert ondersteuning en advies voor zowel algemene beleidsdoelstellingen en visies van de gemeente zelf als de diverse programma’s en projecten binnen de gemeente, zoals de invoering van de Omgevingswet en landschappelijke opgaven. Hierbij wordt samengewerkt met het team Ontwikkeling Sociaal Domein waar de maatschappelijke beleidsvelden zijn ondergebracht. Het team heeft ca 30 collega’s die ervoor willen gaan om een hecht en sterk team te bouwen.
 

De wereld krijgt in een steeds hoger tempo te maken met veranderingen. Geen organisatie of bedrijf kan daar alleen op inspelen. Ook de overheid heeft niet meer de sturende en bepalende rol van vroeger en werkt steeds meer – vaak in tijdelijke samenwerkingsverbanden en buiten de reguliere lijnstructuur - samen met diverse partijen aan uitdagende opgaven. Vanwege de vele ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente zijn wij op zoek naar een

Accountmanager/adviseur Wonen en Ontwikkelinitiatieven (36 u)

Waarvoor hebben we jou nodig?

  • Je bent met je collega Adviseur Wonen verantwoordelijk voor het woonbeleid in onze gemeente en voor de uitwerking daarvan, bijvoorbeeld in de jaarlijkse prestatieafspraken;
  • Je bent met je collega accountmanagers verantwoordelijk voor het begeleiden van ontwikkelinitiatieven in onze dorpen; Je stelt visiedocumenten op het gebied van ruimtelijke vraagstukken op (volkshuisvesting, zorghuishuisvesting en ruimtelijke ontwikkeling);
  • Je adviseert over woningbouwontwikkelingen en nieuwbouwprojecten. Daarbij maak je continu de vertaling naar aanpalende beleidsterreinen;
  • Je werkt nauw samen met externe partners, zoals woningcorporaties, (particuliere) initiatiefnemers, ontwikkelaars, en zorg- en welzijn partijen;
  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor initiatiefnemers en ondersteunt en begeleidt hen op de route van een ruimtelijke wens of idee naar een vergunbaar en uitvoerbaar plan; 
  • Je vertaalt complexe materie in heldere strategieën;
  • Je adviseert collega’s, management, college en raad over ruimtelijke ontwikkelingen en fungeert als sparringpartner;
  • Je hebt een ondernemende geest en je vindt het leuk na te denken over nieuwe manieren van het organiseren van betrokkenheid van initiatiefnemers.

Wat vragen wij van jou?
 

  • Je hebt een relevante HBO+/WO opleiding, zoals bijv. planologie of sociale geografie;
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring binnen het publieke domein op strategisch en tactisch niveau, met name in het ruimtelijk domein en de volkshuisvesting;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met ontwikkelingsinitiatieven in een complexe omgeving;
  • Je hebt een visie op de rol en positie van de moderne overheid bij ontwikkelingsvraagstukken en weet mensen hiermee te enthousiasmeren;
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en een klantgerichte instelling, waarbij je proactief meedenkt over oplossingsrichtingen;
  • Je kunt effectief en flexibel omgaan met zowel de werkvloer, management als het bestuur;
  • Je hebt een stevige persoonlijkheid en senioriteit, je kunt tegen een stootje en durft zaken te benoemen als het erom draait.
  • Daarnaast zijn de volgende competenties belangrijk in deze functie:
    • adviesvaardig, overtuigingskracht;
    • probleemoplossend, resultaatgericht;
    • creativiteit, initiatiefrijk.
    • omgevingssensitiviteit, bestuurlijk-politieke sensitiviteit;
    • uitstekende communicatieve en schriftelijke vaardigheden;
    • netwerkvaardigheid;
    • plannen en organiseren.
       

Wat hebben wij jou te bieden?
 

  • Een superleuke uitdagende en dynamische functie waarin we jou kansen bieden jezelf verder te ontwikkelen. We investeren graag in jouw persoonlijke ontwikkeling met bijvoorbeeld diverse opleidings- en trainingsmogelijkheden. Je ideeën en initiatieven worden op prijs gesteld en je krijgt ruimte en vertrouwen om deze vorm te geven.
  • Het werken bij gemeente Opsterland is uniek en veelzijdig en daar zetten we uiteraard iets tegenover. Naast salaris, hebben we binnen de gemeente een vrij besteedbaar budget: je Individueel Keuze Budget (IKB). Het IKB is in totaal 17,05% van je salaris. Dit geld kun je inzetten voor bijvoorbeeld extra vrije dagen of de aanschaf van een fiets.
  • Afhankelijk van opleiding en ervaring bedraagt het brutosalaris maximaal € 5.372,- bruto per maand (functieschaal 11) bij een fulltime dienstverband.
  • Daarnaast bieden we jou een laptop van de zaak, mobiele telefoon, korting op diverse verzekeringen en de opbouw van keuzepensioen bij ABP pensioenfonds.
  • We hebben flexibele werkuren en bieden de mogelijkheid thuis te werken. In overleg met je collega’s en je teammanager kun je privé en werk goed combineren.
  • Een arbeidsovereenkomst van 1 jaar en wanneer we een match zijn, wordt deze omgezet in een vaste overeenkomst.
     

Verdere informatie en procedure
 

Voor nadere informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Oeds Holthuis, teammanager Ontwikkeling Ruimtelijk Domein (06 23360482). Heb je vragen over de procedure, neem dan contact op met Wim van Geel, adviseur P&O (06 83701998). Sollicitaties zijn welkom tot en met 18 november 2022 en kun je richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland via onderstaande sollicitatieknop.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld, het delen wel!

Andere vacatures

  • Vacature financieel expert

    Het team Ontwikkeling Ruimtelijk Domein houdt zich in de meest brede zin bezig met de inrichting van de ruimte in Opsterland. En wij zoeken hiervoor een financieel expert.

  • Teamleider (32-36 uur)

    Heb jij ervaring binnen de overheid en ben jij als teamleider in staat om jouw medewerkers optimaal te motiveren? Haal jij er plezier uit om het beste uit je team te halen? Vind jij het een uitdaging om processen te stroomlijnen? Dan word jij vast enthousiast van de vacature teamleider Advies en Ondersteuning binnen onze organisatie!

  • Vacature communicatie medewerker

    Ben jij op zoek naar een dynamische en creatieve functie? Een verantwoordelijke baan met veel wisselende werkzaamheden? Vind jij het een uitdaging om onze boodschap goed uit te dragen naar de inwoners? Ja? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Kijk voor alle vacatures op

www.werkeninfriesland.nl(externe link)

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland