Paspoort, rijbewijs en uittreksels

  • Identiteitskaart

    U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. U gaat hiervoor naar het Publiekscentrum in het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Ook kinderen moeten voor hun aanvraag zelf naar het gemeentehuis komen. Tot 12 jaar hebben ze schriftelijke toestemming voor de aanvraag nodig. Hieronder leest u meer hierover. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen. Identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder zijn 10 jaar geldig. Personen jonger dan 18 jaar krijgen een identiteitskaart die 5 jaar geldig is.

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U gaat hiervoor naar het Publiekscentrum in het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Ook kinderen moeten voor hun aanvraag zelf naar het gemeentehuis komen. Tot 18 jaar hebben ze schriftelijke toestemming voor de aanvraag nodig. Hieronder leest u meer hierover. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort afhalen. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Jongeren onder de 18 jaar krijgen een paspoort dat 5 jaar geldig is.

  • Rijbewijs

    Voor het aanvragen of vernieuwen van een rijbewijs, komt u langs in het Publiekscentrum. Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs ophalen. Een rijbewijs is in de meeste gevallen 10 jaar geldig.

  • Uittreksel basisregistratie personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen. Dit doet u bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, geboortedatum, adres en woonplaats.

  • Uittreksel burgerlijke stand

    De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten: geboorteakte, huwelijksakte, akte van geregistreerd partnerschap, echtscheidingsakte en overlijdensakte.

  • Bewijs van in leven zijn

    Sommige pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties vragen om een bewijs van in leven zijn. Heeft u dit nodig? Vraag dan bij de gemeente een uittreksel uit de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) aan. Daarmee bewijst u dat u in leven bent.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Met een bewijs van Nederlanderschap toont u aan dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit kan soms nodig zijn bij sollicitaties of bijvoorbeeld een verhuizing naar het buitenland. Een bewijs van Nederlanderschap is een uittreksel uit de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) en kunt u online aanvragen. U kunt ook langskomen bij het Publiekscentrum.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of organisaties kunnen om een VOG vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken. Of als u een visum aanvraagt of lid wilt worden van een schietvereniging.

  • Verzoek geheimhouding persoonsgegevens

    De basisregistratie personen (BRP) bevat de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De gemeente is verplicht deze gegevens te gebruiken. Uw gegevens blijven geheim voor bepaalde andere organisaties wanneer u een verzoek geheimhouding persoonsgegevens indient.

  • Verzoek wijzigen naamgebruik

    Naamgebruik is het recht dat iemand heeft om de achternaam (geslachtsnaam) van de (ex-) huwelijkspartner of geregistreerd partner te gebruiken. U kunt uw naamgebruik door de gemeente laten registreren in de Basisregistratie personen (BRP). Het gaat hierbij om dagelijks gebruik van de achternaam van de partner. Op officiële documenten, zoals uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs, blijft uw eigen achternaam staan.