Heeft u een voorwerp gevonden op straat? Of bent u iets kwijtgeraakt? Bijvoorbeeld uw paspoort of portemonnee? Meld het bij de gemeente.
De coronamaatregelen vragen veel van ieders uithoudingsvermogen, zowel fysiek als mentaal. Hoe langer de crisis duurt, hoe zwaarder het voor iedereen wordt. De sociale, maatschappelijke en economische effecten van de pandemie tellen na een jaar flink op.
Op 26 februari ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen. Als u bent aangemeld voor MijnOverheid staat de aanslag digitaal voor u klaar in de Berichtenbox. U krijgt de aanslag dan niet meer per post. Heeft u zich niet aangemeld bij MijnOverheid, dan krijgt u de aanslag gemeentelijke belastingen gewoon in de brievenbus. Bij de aanslag ontvangt u informatie over de verschillende belastingsoorten.
De gemeente haalt via Omrin iedere week het afval bij alle huishoudens op. Voor het ophalen en verwerken van het afval betaalt u afvalstoffenheffing, ook als u uw afval nooit meegeeft.
Bent u eigenaar van een koopwoning, bedrijfsgebouw of stuk grond of gebruiker van een bedrijfspand? Jaarlijks betaalt u hiervoor onroerende zaakbelasting (OZB) aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders van Opsterland maken bekend dat u met ingang van donderdag 25 februari 2021, gedurende zes weken het vastgestelde wijzigingsplan “De Plasse 18 – Langezwaag” kunt inzien.
De basisregistratie personen (BRP) bevat de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De gemeente is verplicht deze gegevens te gebruiken. Uw gegevens blijven geheim voor bepaalde andere organisaties wanneer u een verzoek geheimhouding persoonsgegevens indient.
Bij de komende Tweede Kamerverkiezing, op 17 maart 2021, verloopt het verkiezingsproces wat anders dan anders. Dit doen we om het risico op verspreiding van Covid-19 op de verkiezingsdag klein te houden. Er worden maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat het voor kiezers veilig is om te stemmen en het voor stembureauleden veilig is om hun werk te doen in de stemlokalen.
Er worden verschillende maatregelen genomen om de komende Tweede Kamerverkiezing voor iedereen zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Burgemeester en wethouders van Opsterland maken bekend dat met ingang van donderdag 18 februari 2021, gedurende zes weken het gewijzigd vastgestelde wijzigingsplan “De Feart 16 – Ureterp” ter inzage ligt. De wijziging betreft een aanvulling op artikel 3 van de planregels.
In een bestemmingsplan beschrijft de gemeente wat er met de ruimte mag gebeuren. Wanneer u een perceel, gebouw of ruimte anders wilt gebruiken dan is toegestaan volgens het bestemmingsplan, dan kunt u een principeverzoek indienen.
Als u niet in de gelegenheid bent om zelf te gaan stemmen dan kunt u een andere kiezer machtigen om dit voor u te doen. Dit heet stemmen bij volmacht. De persoon die wordt gemachtigd, kan de volmachtstem alleen tegelijkertijd met zijn eigen stem uitbrengen.
Als u in een andere gemeente wilt stemmen dan waar u woont, dan kunt u een kiezerspas aanvragen. Met een kiezerspas kunt u in heel Nederland stemmen.
Iedere kiesgerechtigde krijgt een stempas toegestuurd. Dit is het bewijs dat u mag stemmen. U gaat met de stempas en uw legitimatiebewijs naar het stembureau om uw stem uit te brengen.
Burgemeester en wethouders van Opsterland maken bekend dat iedereen het ontwerp Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte 2021-2025 van 8 februari tot en met 22 maart 2021 kan inzien.
Het doel van Voor – en Vroegschoolse Educatie (VVE) is om peuters en kleuters die het risico lopen op een ontwikkelingsachterstand beter voor te bereiden op groep 3 van de basisschool. Hiervoor wordt een VVE-programma gebruikt, waarmee spelenderwijs de sociaal emotionele-, motorische-, reken- en taalontwikkeling gestimuleerd wordt. Er wordt vaak gewerkt aan de hand van thema’s, zoals ‘lente’, ‘huis’ of ‘hoe zie ik eruit?’. Alle kinderen op de peuteropvang doen mee aan het VVE programma. Kinderen die een indicatie hebben voor VVE mogen extra uren naar de peuteropvang.
Nu de weersverwachting is dat de temperaturen de komende dagen onder de nul gaan, gaat het bij schaatsliefhebbers en natuurijsverenigingen weer kriebelen. Hieronder wordt uitgelegd wat er met de huidige coronamaatregelen mogelijk is voor alle schaatsliefhebbers.
In Opsterland zorgen we voor elkaar, dat blijven we doen. Veel inwoners en organisaties hebben elkaar de afgelopen tijd geholpen.
In het inbreidingsplan locatie De Skâns worden in fase 1 projectmatig rijwoningen gebouwd.
In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft.
Per vandaag (8 februari) wordt de avondklok verlengd tot woensdag 3 maart 04.30 uur.
Bent u op 17 maart 2021 tijdens de Tweede Kamerverkiezing in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog wel ingeschreven in een Nederlandse gemeente of in Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Stem dan via een volmacht of per brief.
Door de gemeente staan 16 borden verspreid (in elk dorp 1) waar men de verkiezingsposters op kan plakken. De posters worden door de partijen geplakt. Voor de posters gelden geen eisen voor het formaat.
Het kabinet heeft op 2 februari 2021 een verlenging van de lockdown afgekondigd tot in elk geval tenminste 2 maart 2021. Lees meer over de maatregelen voor dorpshuizen, multifunctionele centra en multifunctionele accommodaties.
De gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) zijn aangesloten bij Werken in Friesland. Alle externe vacatures van de drie gemeentes worden daar geplaatst.
De besmettingen dalen, maar nieuwe varianten van het coronavirus winnen terrein. Dat is zorgelijk, want deze varianten zijn besmettelijker en kunnen tot een nieuwe golf leiden. Daarom wordt de lockdown verlengd.
In Ureterp zijn in uitbreidingsplan De Hege Kamp bouwkavels te koop voor vrijstaande, twee-onder-een-kap en rijwoningen. Ureterp is een van de grotere dorpen in Opsterland, gelegen naast de grote kern Drachten met alle voorzieningen en bij de A7, A32 en N381.
Als er iemand overlijdt, dan moet daarvan aangifte worden gedaan bij de gemeente. Meestal doet de begrafenisondernemer dit. De gemeente maakt dan een overlijdensakte op. Ook zorgt de gemeente dat het bevolkingsregister wordt aangepast.
Moet u iets terugbetalen aan de gemeente en houden we hiervoor een bedrag in op uw uitkering? Dan geldt voor u vanaf 1 januari 2021 een hogere beslagvrije voet.
De komende maanden gaan WOZ-gecertificeerde taxateurs van onze gemeente op pad om een aantal woningen op te meten.
Onlangs zijn de aangifteformulieren toeristenbelasting verstuurd aan alle logiesverstrekkers die bij de gemeente bekend zijn. Hierop moet de omzet die men heeft gehad over het belastingjaar 2020 ingevuld worden. Op basis van de aangifte wordt er in mei 2021 een aanslag toeristenbelasting opgelegd.
Het gebruik van het gemeentearchief is gratis. Voor nasporing door onze medewerkers of het maken van kopieën geldt een vast tarief.
Op advies van de Rijksoverheid heeft de gemeente Opsterland besloten om haar medewerkers zoveel mogelijk te laten thuiswerken. De dienstverlening is daarom aangepast en beperkt. U leest op deze pagina wanneer we weer archiefonderzoekers kunnen ontvangen. U kunt altijd uw archiefvragen stellen, mogelijk kunnen we uw vraag digitaal afhandelen. U kunt hiervoor contact opnemen via telefoon (0512) 386 222 of mail naar gemeente@opsterland.nl.
Voor het aanvragen of vernieuwen van een rijbewijs, komt u langs in het Publiekscentrum. Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs ophalen. Een rijbewijs is in de meeste gevallen 10 jaar geldig.
Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U gaat hiervoor naar het Publiekscentrum in het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Ook kinderen moeten voor hun aanvraag zelf naar het gemeentehuis komen. Tot 18 jaar hebben ze schriftelijke toestemming voor de aanvraag nodig. Hieronder leest u meer hierover. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort afhalen. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Jongeren onder de 18 jaar krijgen een paspoort dat 5 jaar geldig is.
U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. U gaat hiervoor naar het Publiekscentrum in het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Ook kinderen moeten voor hun aanvraag zelf naar het gemeentehuis komen. Tot 12 jaar hebben ze schriftelijke toestemming voor de aanvraag nodig. Hieronder leest u meer hierover. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen. Identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder zijn 10 jaar geldig. Personen jonger dan 18 jaar krijgen een identiteitskaart die 5 jaar geldig is.
Op 14 december 2020 het kabinet heeft ter bestrijding van het coronavirus een lockdown aangekondigd om de contacten tot een minimum te beperken.
Lees hier de situatie voor horeca vanaf 15 december in verband met de lockdown.
Per 15 december is er een lockdown afgekondigd door het Kabinet.
In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Daar heeft de Tweede Kamer vandaag mee ingestemd. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. De avondklok zorgt ervoor dat mensen minder vaak bij elkaar op bezoek gaan of elkaar ontmoeten, wat helpt om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Dat is belangrijk, want het kabinet maakt zich grote zorgen om de verspreiding van varianten van het coronavirus, die nog besmettelijker zijn dan het virus dat we al kennen. We moeten het moment dat deze nieuwe varianten van het virus de overhand krijgen zo veel mogelijk uitstellen.
Het kabinet maakt zich grote zorgen om Britse variant van het coronavirus, die nog besmettelijker is dan het virus dat we al kennen. Daarnaast zijn er andere varianten van het virus waar zorgen over bestaan. Er zijn extra maatregelen nodig om die nieuwe varianten van het virus onder controle te krijgen. Daarom is het voornemen van het kabinet om binnen enkele dagen na instemming van de Tweede Kamer een avondklok in te voeren. Bovendien scherpt het kabinet het advies voor bezoek aan: ontvang maximaal één persoon van 13 jaar of ouder per dag en ga maximaal één keer per dag ergens op bezoek. Ook worden extra beperkingen ingevoerd om het aantal internationale reisbewegingen tegen te gaan.
De WOZ-waarde van uw woning, bedrijfspand of perceel is nauwkeurig vastgesteld. Toch kan het zijn dat u het niet eens bent met de hoogte van de WOZ-waarde. U kunt dan bezwaar maken tegen de WOZ-waarde.
Bij de Milieustraat (stort) kunt u onder andere grof vuil, klein chemisch afval, grond, EPS/piepschuim en asbest brengen. Bij het Brengpunt groenafval kunt u alleen tuinafval brengen.
Cultuur in Opsterland leeft! Een goed cultureel aanbod is goed voor zowel inwoners als bezoekers van de gemeente. Cultuur verbetert de levendigheid van dorpen en kernen.
Voor alle (culturele) organisaties in nood is het mogelijk een steunverzoek bij de gemeente Opsterland in te dienen.
Organiseert u een activiteit die kunst en cultuur in Opsterland versterkt en promoot? Dan kunt u subsidie cultuurpromotie aanvragen.
Het aantal coronabesmettingen stijgt dusdanig hard dat het kabinet op 13 oktober heeft besloten tot strengere maatregelen om dit aantal omlaag te brengen. De landelijke maatregelen gelden vanaf woensdag 14 oktober 22.00 uur.
Nu we elkaar niet kunnen ontmoeten, kijkt burgemeester Ellen van Selm in gesprek met Arend Waninge terug op het bewogen jaar dat achter ons ligt en bespreekt zij de wensen voor 2021.
Het aantal Nederlanders dat besmet raakt met het coronavirus neemt licht af. Dat betekent dat de lockdown enig effect heeft. Onze volgende taak is om de dagelijkse besmettingen nog veel verder en sneller te laten dalen, zodat ook het aantal patiënten met corona in de ziekenhuizen en op de intensive care daalt. Daarom heeft het kabinet besloten dat Nederland ten minste tot en met 9 februari in lockdown blijft.
In Nederland heeft de Rijksoverheid maatregelen ingesteld om het coronavirus onder controle te krijgen. De maatregelen passen in de Nederlandse aanpak van het coronavirus, dat erop gericht is om de zorgcapaciteit niet te overbelasten en de mensen te kunnen helpen die het meest kwetsbaar zijn.
Aannemersbedrijf Nota Infra uit Sneek gaat voor de gemeente Opsterland wegwerkzaamheden uitvoeren aan een gedeelte van de Mjûmster Wei te Bakkeveen.
Vrijwel alle dorpen in de gemeente hebben een dorpssteunpunt. U kunt bij het dorpssteunpunt terecht voor informatie en advies en als u (tijdelijk) een helpende hand nodig heeft.
Ontvangt u een gemeentetoeslag peuteropvang? Dan moet u in het jaar daaropvolgend, voor 1 juni, hier verantwoording voor afleggen via het formulier "Verantwoording gemeentetoeslag peuteropvang".
De eerste jaren zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Het legt de basis voor later. Daarom is het belangrijk dat elk kind goede kansen krijgt om zich juist in die eerste jaren goed te ontwikkelen. Dat kan op een peuteropvang (2 t/m 4 jaar) of via kinderopvang (0 t/m 12 jaar).
Als een kind is geboren, doet iemand die bij de bevalling aanwezig was aangifte. Dit moet binnen drie dagen bij de gemeente waar het kind is geboren.
Gaat u trouwen? Gefeliciteerd! Voor het sluiten van het huwelijk gaat u naar de gemeente. Trouwen in Opsterland kan op verschillende plekken. U kunt trouwen in de sfeervolle trouwzaal in het Lycklamahûs in Beetsterzwaag. Maar u kunt u ook trouwen op een door de gemeente vaste aangewezen trouwlocatie. Of kiest u een eigen trouwlocatie voor 1 dag? Wilt u buiten trouwen of in de avonduren? U kunt ook een 'eigen' ambtenaar van de burgerlijke stand vragen om uw huwelijk te sluiten. Er is heel veel mogelijk.
Met een bewijs van Nederlanderschap toont u aan dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit kan soms nodig zijn bij sollicitaties of bijvoorbeeld een verhuizing naar het buitenland. Een bewijs van Nederlanderschap is een uittreksel uit de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) en kunt u online aanvragen. U kunt ook langskomen bij het Publiekscentrum.
Sommige pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties vragen om een bewijs van in leven zijn. Heeft u dit nodig? Vraag dan bij de gemeente een uittreksel uit de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) aan. Daarmee bewijst u dat u in leven bent.
Volg ons